maandag 1 januari 2018

Reisroute in La Palma

Dag 1: Brussel - Santa Cruz

Aankomst op de luchthaven van Santa Cruz de La Palma en transfer naar het hotel “H10 Taburiente Playa” op La Palma.

Dag 2: Santa Cruz

Wandeling naar de hoofdstad Santa Cruz. Het koloniale centrum van Santa Cruz bestaat uit nauwe straatjes en gezellige pleintjes met terrasjes. Bezoek aan het Naval museum dat gevestigd is een replica van het schip Santa Maria, waarmee Columbus in 1492 Amerika ontdekte. Na verkenning van de hoofdstad terugkeer naar het hotel “H10 Taburiente Playa” nabij Santa Cruz.

Dag 3: Zuid toer

We verkennen het geologische jonge zuiden van La Palma. U maakt kennis met de tradities van zijn bewoners en raakt in vervoering van het jonge maar nog altijd actieve vulkaanlandschap aan het zuidpunt van het eiland. Bezoek aan de kerk van Las Nieves, waar we het verhaal vernemen over de beschermheilige van La Palma. Bezoek aan de zoutpannen waar we de zoute smaak kunnen proeven op onze lippen. Wandeling in het nationaal park waar zich een prachtige en imposante krater de Caldera de Taburiente presenteert. Terugkeer naar het hotel “H10 Taburiente Playa” nabij Santa Cruz.

Dag 4: Noord toer

We verkennen het noorden van La Palma. We wandelen naar de windkorenmolen “Molino de Buracas” en leren meer over de fauna en flora. Op het uitkijkpunt El Serradero hebben we een prachtig uitzicht op de kustlijn. Bij het uitkijkpunt De Las Mimbreras hebben we een mooi uitzicht over de bosrijke hellingen in het noorden. Bezoek aan het charmante dorpje San Andrés waar we in een rum fabriek zullen proeven van likeuren en rum. Terugkeer naar het hotel “H10 Taburiente Playa” nabij Santa Cruz.

Dag 5: Las Tricias - Buracas (noordwesten)

We wandelen vanuit het romantische dorpje Las Tricias over oude koningspaden door het fraaie noordwesten. Als laatste paradijsjes liggen hier exotische landgoederen tussen draken- en amandelbomen. Bij de grotten van Buracas vinden we rotstekeningen. Na de wandeling brengen we een bezoek aan de boerenmarkt van Puntagorda. Terugkeer naar het hotel “H10 Taburiente Playa” nabij Santa Cruz.

Dag 6: Roque de Los Muchachos

Op onze rit naar de hoogste top van La Palma doorkruisen we alle vegetatiezone ’s op één dag. Op 2426 m hoogte, Roque de Los Muchachos, kunnen we genieten van een prachtig uitzicht. Eén der grootste erosiekraters ligt aan onze voeten. Bezoek aan de boerenmarkt van Puntagorda. We maken een stop aan het uitkijkpunt El Time. Terugkeer naar het hotel “H10 Taburiente Playa” nabij Santa Cruz.

Dag 7: Barranco del Agua - Los Tilos (noordoosten)

Een mini bus brengt U slingerend over een stijgend weggetje in het noordoosten naar zo’n 1400 m hoogte. In een magische omgeving met uitbundige vegetatie en met helm en zaklamp bewandelt U het pad langs het oude kanaal en komt door 13 smalle en soms lage tunneltjes uiteindelijk aan bij de bronnen Marcos en Cordero. Na de laatste bron daalt het pad abrupt af door de Barranco del Agua (Waterkloof), dwars door het bos van Los Tilos tot aan het bezoekerscentrum van het Reservaat van de Biosfeer. Na deze avontuurwandeling keren we terug naar het hotel “H10 Taburiente Playa” nabij Santa Cruz.